Sirventès

Revista digital de cultura i pensament

Incompletament Puntí

Sin título1

Qualsevol excusa és bona per tenir notícies d’Adrià Puntí. Fa una mica més d’un any va publicar un llibre, Incompletament Puntí, va editar un DVD d’un concert fet a la tardor a Girona i mentrestant prepara un disc nou. I una pel·lícula, El viatge d’un savi vilatrista cap enlloc. A més a més, ha fet un concert al Palau de la Música de Barcelona en el marc del cicle BandAutors. Coses del centralisme, ha calgut el pas per la capital, per reincorporar-lo al paisatge sonor d’anuncis i entrevistes.

Al Palau de la Música va obsequiar un auditori concentradíssim i emocionat amb dues hores i mitja de concert. Sol d’entrada, després amb la banda de guitarra, baix i bateria (la Fellaction on the Rocks Band Bang Bang) i un octet de corda (el jove Taller d’Orquestra) va repassar cançons dels seus discos en solitari, d’Umpah-Pah i va presentar cançons inèdites que han d’aparèixer al seu nou disc. Puntí, camaleònic com sempre (o més) canviava de veu, de ritme, d’instrument: brillant tocant el piano de cua mentre feia contorsionismes; desbordant energia amb la guitarra acústica; dolç a l’harmònica; genial, i geniüt, amb la veu. Canvis de ritme, dèiem, que portaven de les melodies acaronades als compassos de tango per arribar al rock vibrant; vibrant com el públic que el seguia hipnotitzat i gairebé incrèdul.

La resurrecció, però, havia començat la primavera de l’any passat amb la publicació d’Incompletament Puntí, un llibre d’il·lustracions, textos i fotos. Si Maria (2002), el seu últim disc publicat, el dedicava a la mare, el llibre va dedicat a Narcís Puntí, pare de l’artista. No només l’hi dedica, sinó que hi mostra, i hi elogia, part de l’obra artística paterna. Així, els textos són il·lustrats per dibuixos de traç ràpid fets per Adrià Puntí i fotos de gravats, escultures i vitralls creats pel pare. Són una constant els jocs i efectes de llum, però sobretot la foscor, l’absència de llum. Els vitralls són “per cecs”, els dibuixos estan fets a les fosques, i en els “monòlegs entrevistats” que apareixen al llarg del llibre, explica les conseqüències artístiques i personals dels seus problemes de visió.

« – Sóc maniàtic, ja et dic, maniàticament visual.

– Avui deies que llegies una estona amb l’ull esquerre i una estona amb l’ull dret. Com és això?

– Sí home! L’avantatge de tenir lents amb els meus problemes oculars, doncs un s’ho monta per anar bé i millorar. A estones llegeixo amb l’esquerre i a estones amb el dret. És per compensar l’atrofiament mental.

– O visual…

– I mental, sí sí!

– A quin punt creus que arriba aquest?

– Vaig tendint a arribar a una perfecció bastant universal. Els camaleons juguen una mica així. Miren per la dreta esbiaix, i de costat amb l’esquerre fan un torbellino. Doncs mira, tinc aquest punt més de rana. »

Si la deficiència visual de Puntí el va fer decantar-se cap a la música més que cap a les arts plàstiques, es fa evident amb l’Incompletament Puntí un univers creatiu rar i subtil. Música, lletres i il·lustració formen part d’un mateix conjunt construït amb honestedat. En un article que cal llegir, Ultralocalisme, un antídot contra l’esnobisme, Jordi Pedret prenia Perejaume com a exemple d’artista indeslligable del seu entorn més proper. Per desintoxicar-nos de tanta cultura globalitzada, podríem continuar amb Puntí i resseguir-ne la trajectòria per trobar-hi els ressons locals, i fins i tot familiars, que el fan únic. L’univers particular Puntí es construeix amb una llengua local i localitzable, una llengua quotidiana amb la qual aconsegueix ressons hipnòtics, amb poemes i lletres impregnats del ritme i la melodia de qui fa servir la llengua com a instrument musical.

Alba Flórez i Canals

1 comments on “Incompletament Puntí

  1. marionaflorez
    Març 12, 2014

    Hi faré un cop d’ull!

Què hi dius ?

Information

This entry was posted on Març 11, 2014 by in Uncategorized and tagged , , , .