Sirventès

Revista digital de cultura i pensament

Breu comentari sobre les visions

Visions

[santo Francesco] cominiciò a pensare della ismisurata gloria e gaudio de’ beati di vita eterna; e sopra ciò cominciò a pregare Iddio che gli concedesse grazia d’assaggiare un poco di quel gaudio. E stando in questo pensiero, subito gli apparve un Angelo con grandissimo splendore, il quale avea una viola nella mano sinistra e l’archetto nella ritta; e stando Francesco tutto stupefatto nell’aspetto di questo angelo, esso menò una volta l’archetto in su sopra la viola; e subitamente tanta soavità di melodia indolcì l’anima di santo Francesco e sospesela sì da ogni sentimento corporale, che, secondo che ei recitò poi a’ compagni, egli dubitava, se l’Angelo avesse tirato l’archetto in giù, che per intolerabile dolcezza l’anima si sarebbe partita dal corpo.”

                                                                                             I fioretti di san Francesco[1]

Segons Sant Joan de la Creu[2], el diví pot presentar-se a l’ànima de quatre maneres diferents: a través de “visiones”, de “revelaciones”, de “locuciones” i de “sentimientos espirituales”[3]. Dins del primer grup, en distingeix dues menes: les visions de “sustancias corpóreas” (visions que presenten coses que res no exclou que puguin ser vistes de manera natural amb els ulls mortals, com li passà a “San Benito, que en una visión espiritual vió todo el mundo”) i les “visiones de sustancias separadas o incorpóreas” (coses que els ulls mortals mai no podrien veure de cap de les maneres perquè es tracta de coses essencialment invisibles; “como son ángeles y almas”). Les visions privilegiades, per la seva raresa  – “rarísimas veces acaecen y casi nunca y a muy pocos”- i pel valor d’allò que comuniquen –superlatiu, extrem, ismisurato-, són, és clar, les segones. Aquestes visions són, tanmateix, extremadament problemàtiques. Com poden uns ulls mortals acollir l’immortal? Com pot presentar-se l’infinit a una mirada finita sense fer-la esclatar?

La visió és en aquests casos visió de l’excessiu, del desmesurat. L’excés que s’hi posa en joc és de fet tant gran que sant Joan de la Creu afirma que “si Dios las quisiese comunicar al alma esencialmente, como ellas son, luego saldría de las carnes y se desataría de la vida mortal”, és a dir, que el cos en quedaria arruïnat. L’ús del condicional –“si Dios las quisiese”- expressa potser desconfiança o escepticisme, com si sant Joan no hi cregués, en les visions? No, sí que hi creu –es veu obligat a creure-hi, si voleu. Però no s’està de donar a entendre que el mecanisme de la visió li sembla massa complicat. Perquè, per tal que la visió no esberli l’home com un llamp, cal suposar que Déu permet que l’ànima que ha de ser exposada a l’impacte diví ho faci “fuera del cuerpo” –altrament, el cos hi quedaria destruït, consumit com per una llum massa intensa.

És precisament aquest mecanisme pel qual ànima i cos se separen, i que no acaba de merèixer l’adhesió de sant Joan, allò que el text de I fiortetti di san Francesco posa en funcionament en gairebé totes i cadascuna de les seves pàgines. Els religiosos que ens els relats presencien aquests fugaços espectacles del més enllà jeuen per terra “come morti”, perden “ogni sentimento corporale”. S’hi conta com uns germans, després de rebre la visita i la benedicció de Crist, “giacevano come morti, non sintendo niente di questo mondo”. O com un nen, que veu com el poverello parla amb els àngels, “cadde in terra tramortito”, queda estès “nella via come morto”.

Sigui com sigui, el problema de les visions i de la intolerabile dolcezza, bo i exòtic, no és només un problema restringit a la literatura religiosa. En aquesta dolcezza s’hi pensa una experiència de l’excés, de l’excessiu o del massa, de la desmesura, que caldria interrogar pacientment.

Roger Fusté

 


[1] (2012). I fioretti di san Francesco. Milà: SE, p. 143

[2] Sant Joan de la Creu (2010). Obra completa, I. Madrid: Alianza.

Imatge: detall de Caravaggio, “Sant Francesc d’Assís en èxtasi” (Font: viquipèdia)

Anuncis

Què hi dius ?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on gener 29, 2014 by in Uncategorized and tagged , .
%d bloggers like this: